tiistai 26. huhtikuuta 2016

Richard Curtisin koiratanssiviikonloppu 23-24.04.2016

Richard Curtis on Ison-Britannian yksi menestyneimmistä koiratanssijoista. Hän on voittanut Cruftsin neljä kertaa ja ollut tuomaroimassa kahtena vuonna. Hän on kilpaillut ja menestynyt sekä HTM:ssä että Freestylessä. Suomessa multitaituri on käynyt viimeksi monta vuotta sitten ja muutenkin mies on kiireinen omien koiriensa ja kotimaansa koulutuksien parissa. Oli todella onnekasta että pääsin osallistumaan mestarin koulutukseen.

Heti kun viikonlopun ilmoittautuminen alkoi, ilmoitin itseni mukaan ja toivoin että meillä on varaa maksaa suuri hinta. Toki toivoin myös että mahtuisin koirakkopaikalle. Lopulta sitten ilmoitettiin ketkä pääsivät koirakkopaikalle ja ketkä kuuntelupaikalle. Sain sunnuntain koirakkopaikan ja lauantain kuuntelupaikan. Sitten alettiin äitin kanssa etsiä majoitusta.

Onnekseni tuonne Riihimäen agilityareena Nauravaan Koiraan sai viedä juoksuisen koska sekä Olga että Nana olivat juoksuja viettämässä. Jätimme Olgan kotiin ja lähdimme perjantaina ajamaan Nanan kanssa Riihimäelle. Majoituspaikka oli kallis mutta oikein hieno. Saimme pitää Nanaa irti kun se mökki oli niin syrjässä.

Lauantai:

Lauantaina lähdin siis kuuntelupaikalle vesipullon ja sisäkenkien kanssa. Jännitti ihan sikana. Vieras halli, vain muutaman ihmisen tunsin nimeltä edes ja tietysti jännitti millainen kouluttaja Curtis on.

Yhdeksän jälkeen aamulla aloitimme ja Richard aloitti pienellä luennolla. Maestro selitti palkkauksesta: Äänen tärkeydestä ja palkan mielenkiintoisuudesta. Namipalkka on paljon mielenkiintoisempi kun sen vie kauemmaksi koirasta jolloin koira saa "saalistaa" sen. Vähempi viettiselle koiralle palkkaus pitää tapahtua todella innokkaasti ja mielenkiintoisesti. Suurempiviettiselle koiralle riittää vaisumpi palkka.

Sitten lauantain koirakot jaettiin kahteen ryhmään ja ensimmäinen ryhmä otettiin treeniin. Koirakot pistettiin riviin.

1. Perusseuraaminen ja takaisinpäin tullessa houkuttelu namilla ohjaaja takaperin liikkuen.

2. Koira seuraa perusasennossa ja häiriönä heilutellaan lelua.

3. Koira kumarruksessa ja ohjaaja heittää lelun nenän eteen.

4. Seuraamista peruasennossa ja voltti myötäpäivään ohjaajan liikkuessa(myötäpäivään siis vaikeampi kuin vastapäivään

5. Jos olo oli rohkea, niin ohjaaja pyörähtää samaan aikaan kuin koira(Juontaa juurensa HTM-position vaihtoon, jolloin koira siirtyy perusseuraamisesta eteen/sivulle oikealle kuono kättä vasten)

6. Seuraamista juosten, voltti ja stop

7. Sama kuin kutonen mutta kädet puuskassa pelkkää ääntä käyttäen.

8. Pujottelua ohjaajan liikkuessa takaperin. Koira istuu ja ohjaajan oikea jalka on koiran vasemmalla puolella ohjaajasta katsottuna.

9. Sama mutta 1-2- palkka! (Richard heitti pehmolelukoiransa seinään demostroidakseen palkkauksen mahtavuutta :D)

10. HTM-koirakot: Seuraamista perusasennossa ja pujottelu takaperin ja siitä position vaihdos. Lopettaessa koira on siis oikealla kuono taaksepäin.

FS-koirakot:  Takaperin pujottelua 1-2 ja sitten ohjaajan kierto -3-4 ja takaperin pujottelu -5

Ryhmänvaihto

Pääosin samoja juttuja kuin ensimmäinen ryhmä. Kirjoitan vain poikkeavat.

1. Koira edessä, nami sivulle ja odotellaan katsekontaktia. HUOM: Ei palkata sillä houkutusnamilla.

2. Takaperin pujottelua soveltaen jolloin ohjaaja ottaa sivuaskeleen ja sitten koira kiertää ulkokautta uloimman jalan. Taas sivuskel ja niin poispäin.

Koirat tauolle ->



Sitten Richard kertoi liikkeiden vaihdoista ja ajoituksista. ESIM. Ohjaajan kierrossa jalka ojennetaan pujotteluun vasta kun koira on kohdalla. Ei silloin kun koira on vasta toisella puolella ohjaajaa. Liikkeiden yhdistäminen on tärkeää! Vältä turhia liikkeitä!

Harjoitus 1:

Törppöjen välissä kolme liikettä, mutta ei saa olla pyörähdyksiä, pujotteluja eikä ohjaajan kiertoja.

Richard korosti sitä että temppu ja liike eroaa sillä, että tempussa koira tekee ja liikkeessä ohjaajakin tekee. Muista siis koreografiaan ohjaajallekin tekemistä. Lisäksi mestari kertoi että HTM-positioiden väliin on kiva laittaa jotain sellaista että koira oikeasti tekee töitä päästäkseen edellisestä positiosta.

Harjoitus 2:

Pitää tehdä kolme liikettä törppöjen väliin, muttei pyörähdyksiä, pujotteluja eikä ohjaajan kiertoja, eikä myöskään jo tehtyjä asioita.

Harjoituksessa tuli ilmi myös että koreografiassa kannattaa välttää etuperin meneviä liikkeitä jotka vaihtuvat lennossa takeperin liikkeiksi. Koira nimittäin hukkaa hetkellisesti tasapainon ja musiikin rytmi karkaa.

Sitten oli jälleen tehtäviä koirien kanssa. Osa liikkeistä meni selkeästi ohi muistiinpanoistani, mutta kirjoitan ne jotka kirjoitin.

1. Selän takana työskentelyä

2. Edessä työskentelyä targetin kanssa.. Richard korosti sitä että palkka pitää tulla edestä jotta koira katsoo eteen eikä taakse


Ruokatauko

Koirat taukoilivat jälleen ja Richard piti luennon tyyppistä koreografian rakentamisesta.

Jokaisessa rutiinissa on alku, keskikohta ja loppu. Koreografiaan valittavat liikkeet on onnistuttava 99%. Tässä oli myös joitain ryhmätehtäviä ilman koiria. Oli hauskaa.

Sitten puhuttiin siitä, että kuinka liikkeet on suunnattava tuomariin.
ESIM: Jos koiralla on edistävä seuruu, niin liikkeen on tapahduttava kuono tuomariin. Jos koiran seuruu jätättää, liikkeen pitää tapahtua peppu tuomariin. Näin tuomari ei näe sitä.

2. ESIM: Jos koiran on tarkoitus nostaa tassuja vuorotellen ja toinen tassu ei ole täysin varma, niin suunta on siten että epävarma tassu piiloutuu ohjaajan taakse. Näin tuomari kuvittelee että se epävarmakin nousee vaikka ei nousisi.

Koreografia jakaantuu salaisiin palasiin( secrets) ja palanen kerrallaan rakennetaan koreografia.

Tähän oli myös ryhmätehtäviä liittyen koreografian rakennukseen. mm. Kuunneltiin muutamia biisin pätkiä ja mietiittiin mitä koira ja ohjaaja siinä voisivat tehdä.

Musiikin teemasta puhuttiin myös.

Oli koirakkotehtävänä myös jotain miekkatehtäviäkin. Richard korosti myös että miekkaa pitää kohdella kuin miekkaa eikä vain heilutella epämääräisesti. 

Sunnuntai: 

Sunnuntaina mentiin Nanan kanssa hallille ja muistiinpanot jäivät melko vähäisiksi. Paljon tuli taas infoa kaikesta. Oli ryhmätehtäviä ja Richard pisti meidät kahdessa rivissä kävelemään musiikin tahtiin heilutellen keppiä jota pitää rakastaa!!

 Sunnuntaina tuli sellaista infoa että koreografiaan voi laittaa myös tyhjän kohdan( Blank). Muualla on jo suunnitelmaa mitä pitää tehdä mutta tyhjä kohta voidaan suunnitella viimeiseksi.

Nanalla oli äärimmäisen rankka päivä ja oli kyllä rahan arvoista!
kuva: Teresa Rosenlund


Viikonlopun aikana tulleita vinkkejä liikkeitten ja temppujen opettamiseen: 

Takaperin peruuttamisessa täytyy olla eri sana kuin etuperin pujottelussa. Richard käyttää sanoja Weave: Etuperin
Fly: Takaperin


Kaukosivuaskeleet peruutuksen jälkeen on opetettava palkatsen välissä jottei koira rupea peruuttamaan vinoon. Kahta targettia on kätevä käyttää! Ensin koira peruttaa targetille ja siitä sivuaskelin seuraavalle targetille.

Seuraamispositioita treenatessa on hyvä nostaa draivia vähempiviettisillä koirilla.

HTM-positio jossa koira on oikealla sivulla kuono kättä vasten eli taaksepäin, täytyy opettaa sillein että koira kurottaa namille. Näin koira on paljon ryhdikkäämpi ja näyttää paremmalle.

Pyörimisessä käsi koiran tasolla opettaessa sitä Ja vauhtia saa kun koira sanallisen käskyn jälkeen pyörii ja sitten namilla tai lelulla johdattaa koiran nopeasti topiseen pyörähdykseen ennen kuin antaa palkan.

Tulevaisuuden suunnitelmista liittyen koiratanssiin: 


Koulutusviikonloppu oli aivan mahtava, koska Richard oli oikein mukava ja innostava kouluttaja. Lisäksi alkoi yhteishenkeä olemaan ihan mukavasti sunnuntaina. Pääsin myös silittämään suurta idoliani Sini Erikssonin Sonicia. (Pitkä rivi titteleitä Mutkis Onnensoturi).. Sonic on vanhus <3

Nanan kanssa olisi aikomus viimein saada se koreografia kasaan, nyt kun tiedän kuinka se tehdään :D.. Treenailemme HTM-positioita, kumartamista ja liikkeitten ennakoimattomuutta mikä nyt on suurin ongelma jokaisessa lajissa jota treenaamme.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti